» خبر فوری » چلچله، پیش‌قراول پرندگان مهاجر بهاری به مازندران رسید
خبر فوری - مازندران

چلچله، پیش‌قراول پرندگان مهاجر بهاری به مازندران رسید

فروردین ۹, ۱۴۰۲ 10۰482

به گزارش قلم نوشهر، چلچله در زبان مازندرانی چِلچِلا است. نام علمی آن (Hirundo rustica) و از تیره‌ی چلچله‌ییان (hirundinidae) است. این پرندگان با بال‌های باریک و کوتاه و دم دو شاخه است که در گذشته آنها را پرستو می‌خواندند، اما در حقیقت نام آن چلچله است و از لحاظ علمی و پرنده شناسی تفاوت زیادی با پرستوها دارند.

کوروس ربیعی افزود: همه ساله در فصل بهار حدود ۴۵ گونه از پرندگان مهاجر برای آشیانه‌سازی و جوجه‌ریزی، مازندران را به عنوان مقصد زیست بهاری خود انتخاب می‌کنند.

وی با بیان این که، پرستو، زنبورخوار، سبزقبا و حواصیل از دیگر پرندگان پیش‌قراولی هستند که در روزهای آینده مهمانان بهاری طبیعت مازندران خواهند بود، خاطر نشان کرد: در مجموع در بهار امسال پیش‌بینی می‌شود که حدود ۷۰۰ هزار بال انواع پرندگان مهاجر بهارگذران به مازندران بیایند.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت : روند ورود و خروج پرندگان بهارگذران به مازندران متفاوت است چرا که برخی از این پرندگان مانند چلچله اواسط تابستان و دیگر گونه‌ها مانند پرندگان خشک‌زی، پرستوی دریایی و هدهد تا اواسط پاییز مهمان طبیعت مازندران خواهد بود.

وی با بیان این که، نیزارها، درختان جنگلی، بام و بالکن خانه‌های روستایی و شهری، شاخه درختان و حتی مکان‌هایی که انسان فکرش را هم نمی‌کند محل آشیانه‌سازی پرندگان بهارگذران در مازندران می شود، اضافه کرد: بنابرین از شهروندان می‌خواهیم که با جدیت نسبت به حفظ و برقراری امنیت در عرصه‌های طبیعی استان برای در امان ماندن از آسیب و تدوام مهاجرت این پرندگان در سال‌های آینده بکوشند.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به تفاوت پرندگان مهاجر بهاری با پرندگان عبوری، اضافه کرد: اکنون حدود ۲۵ گونه از پرندگان مهاجر عبوری مانند انواع مرغابی، چنگر، آبچلیک‌ و غاز که زمستان‌گذرانی خود را در دیگر نقاط جهان انجام دادند، چند روزی مهمان تالاب، آبندان و عرصه‌های طبیعی مازندران هستند و این پرندگان در عرصه‌های طبیعی استان آشیانه‌سازی و جوجه‌ریزی ندارند و بزودی طبیعت مازندران را به سمت مناطق سردسیری ترک خواهند کرد./ ایرنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

mod_ghalam

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت